By konsument zauważył twój biznes musisz nie tylko posiadać stronę firmową, ale też postarać się o jej pojawianie się na pierwszych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Do tego istotna jest zawartość strony oraz to czy regularnie dodawane są do niej kolejne profesjonalne i pomocne dla odbiorcy artykuły. Lecz nie wolno także zignorować tzw. link buildingu, a więc zdobywania linków prowadzących do strony. Jedną ze strategii link buildingu jest korzystanie z PBN – prywatnej sieci blogów.
PBN i ich mankamenty oraz atuty
PBNy są prywatne, bowiem są budowane i zarządzane przez jeden podmiot (zazwyczaj przez agencję SEO albo większą agencję marketingową), który dba o jakość dostępnych tam treści. PBNy są z reguły stosowane jako jeden z komponentów wieloskładnikowej strategii marketingowej, co jest bardzo ważne, ponieważ najlepsze efekty ich wykorzystania daje się zauważyć w stosunku do stron, które zostały starannie zoptymalizowane pod kątem zawartości oraz technicznym. Prywatne sieci blogów nie tylko dają możliwość pozyskania dużej ilości linków przychodzących do strony, ale także na ich zróżnicowanie, co jest korzystnie postrzegane przez wyszukiwarki. Mankamentem PBNów jest to, że ich wykonanie to spory koszt, a później konieczne jest poświęcenie wielu godzin na utrzymanie ich w odpowiedniej jakości.
Jak zastosować PBN? Polecamy publikacje z canonicalem i wizytówki NAP
Prywatne sieci serwisów rewelacyjnie sprawdzają się w pozycjonowaniu lokalnym, gdyż można przy ich użyciu publikować artykuły tematyczne stanowiące jednocześnie wizytówkę NAP. Co to NAP? To praktycznie każda publikacja w sieci, gdzie zaprezentowane są podstawowe dane telekontaktowe firmy – jej adres, telefon bądź adres e-mail oraz pełna nazwa. Na przykład wizytówka GMF jest NAP-em, ale jest nim też strona na portalu społecznościowym, profil w ogólnodostępnym katalogu biznesowym czy artykuł, pod którym podano firmowe informacje kontaktowe.
Drugi efektywny sposób na wykorzystanie potencjału PBNów to publikacje z canonicalem. To powtórna publikacja ciekawych artykułów z dodaniem hiperłącza do źródła tekstu oznaczonego tagiem “rel=canonical”. W takim przypadku algorytmy wyszukiwarek zazwyczaj oceniają lepiej użyteczność oryginalnego wpisu, gdyż napotykanie odnośniki do niego na rozmaitych blogach zewnętrznych traktują jako znak, iż pod wskazanym adresem kanonicznym znajdują się godne przeczytania, pomocne informacje. Artykuły z linkiem kanonicznym są najskuteczniejsze przy tekstach z branż YMYL (Your Money Your Life), w których liczy się osiągnięcie wysokiego autorytetu, czyli tych związanych zwłaszcza z finansami, medycyną czy prawem, aktualnymi informacjami.
PBN Market Skuteczny linkbuilding SEO